Om meg

Bildet mitt
Åsgårdstrand, Vestfold

søndag 5. januar 2014

Første såing

Så gikk startskuddet. Jeg har sådd Artisjokk Green Globe, sterk chili gul og rød, Jamie Oliver chili, chili Chayenne long slim, spiss stor paprika, liten rød paprika og liten oransje paprika. Den siste var svært vellykket ifjor. Jeg hadde tatt frø fra en "knaskepaprika" fra en fruktboks fra Jobbintro. Ga stor avling. Små, søte gode frukter. 

Jeg tester ut bruken av Vermiculite og Perlite. Jeg har derfor sådd samme frø med forskjellig "topping". Jeg har ikke erfaring med noen av dem fra før. Jeg har brukt Hasselfors Så- og kaktusjord. 

5 kommentarer:

  1. Spennende;) Er innom bloggen din for første gang, og kommer tilbake for å følge med planteproduksjone og for å få gode tips;)
    Ønsker deg flott dager fremover;)

    Fra Ann-Mari

    SvarSlett
  2. Her var det mange godsaker på gang. Vi har fått oss drivhus som skal brukes på ordentlig nå til våren. Da skal det fylles i hovedsak med matplanter. Tidligere har vi sådd inne litt utpå våren, men nå må vi komme igang tidligere, så jeg leser og lærer. Planter du ut artisjokken på friland? Jeg forsøkte i fjor, men de ble det aldri noe av. Hilsen Kari K.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi planter artisjokkene ut i kjøkkenhagen. Det har gått fint de to årene vi har forsøkt, men jeg har hørt at det skal være vanskelig i Norge. Vi bor i sone 2, og har en ganske skjermet kjøkkenhage med mye sol. Nytt iår er at jeg prøver å overvintre tre planter ved ca 5 grader, De er jo flerårige, og jeg er spent på om det går. Lykke til med drivhuset! Vi har masse glede av vårt.

      Slett
  3. Her blir det mye godt for gane og mage vil jeg tro :) La meg til som følger jeg. Velkommen innom til meg. Ses kanskje da? Mette

    SvarSlett
  4. Dette blir spennende. Jeg har sådd Chilipepper for første gang og er spent på om de vil spire like fort som hos deg.

    SvarSlett